Coelduivenhokje
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Ga naar beneden
avatar
Admin
Admin
Aantal berichten : 50
Registratiedatum : 31-07-19
https://coelduivenhokje.actieforum.com

Cursiefje 25 maart 2018 Jongen uit de beste Empty Cursiefje 25 maart 2018 Jongen uit de beste

wo aug 14, 2019 11:08 am
Jongen uit “de beste”

Bij vele duivenliefhebbers draaien de jongen van de eerste en de tweede ronde al flink wat rondjes rond het hok. De ploeg jonge duiven “voor eigen gebruik” is gevormd. Er wordt al naar hartenlust geobserveerd en gespeculeerd. “Die is altijd eerst buiten, daar verwacht ik veel van. En die andere draait altijd nog een extra rondje als de rest al op de klep zit. Dat deed zijn vader ook altijd, en die heeft al tien eerste prijzen op zijn palmares!”

Het is de tijd van de grote verwachtingen. We kunnen nog dromen wat we willen,… op dit moment bewijst geen enkele uitslag het tegendeel.

Maar het is ook de tijd van de mooie geste. Uit de derde rond wordt wel eens wat gedeeld, gratis en voor niets. Dan komt er een berichtje op de gsm: “breng je eens een viertal ringetjes binnen…je krijgt ze uit de beste…ik had het je beloofd”

Ik vind het één van de mooiste gebaren in de duivensport. Dat “uit de beste” is geen loze kreet. Daar zit jarenlange selectie in, vaak ook de nodige investeringen. Daarin zitten meerdere kampioenschappen en asduiftitels vervat. Daarvan landen wekelijks broers en zussen vroeg op de uitslag. Het zijn de mooiste vruchten van een levenswerk. En die worden zomaar aan een ander gegund. In welke andere sport vind je dergelijke generositeit? Prachtig toch!

Ik vind het moment van de overdracht ook heel bijzonder. De schenker toont trots zijn jonge VIPs. Met enthousiasme vertelt hij de heldendaden van broers en zussen, van ouders en grootouders, van nonkels en tantes. Heel de historiek zit in de lichaampjes van die kleine piepers. Nog even een keurende blik en dan geeft hij ze uit handen. En dan voel je, dat dit met een groot hart wordt gegeven. Je krijgt de hoop mee dat ze mogen uitgroeien tot echte toppers.

Ook als ontvanger besef je dat dit niet zomaar enkele duifjes zijn. Het voelt warm aan dat ze je “uit de besten” worden gegund. Het scherpt ook jouw verantwoordelijkheidsgevoel aan. Je wil er goed voor zorgen, geen fouten maken, ze de beste kansen bieden. En stiekem hoop je dat je ooit een smsje kan terugsturen…”breng eens enkele ringetjes…ik heb hier enkele jonge toppertjes…nog helemaal jouw oude soort”…

Wim
Terug naar boven
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum