Coelduivenhokje
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Ga naar beneden
avatar
Admin
Admin
Aantal berichten : 50
Registratiedatum : 31-07-19
https://coelduivenhokje.actieforum.com

Louis Van De Wouwer 29 april 2019 Empty Louis Van De Wouwer 29 april 2019

wo aug 14, 2019 12:00 pm
Louis Van De Wouwer staat klaar voor een nieuw fondseizoen

Ludovicus Van De Wouwer woont in de mooie poldergemeente Berendrecht. Hij is al jarenlang een vaste waarde in de fondkampioenschappen . En ook in 2018 werden er opnieuw prachtige resultaten neergezet. Tijd voor een uitgebreide babbel!

"Ik ben opgegroeid bij mijn grootouders en als peuter zat ik reeds op de duivenhokken van mijn grootvader. Van hem, Cornelius Roelants , heb ik de kneepjes van de duivensport geleerd . Hij was een fervent duivenmelker die zowel de snelheid, halve fond, fond en grote fond speelde.

Momenteel ben ik reeds enkele jaren met pensioen en kan ik volop van mijn hobby genieten. Gelukkig krijg ik veel hulp van mijn vrouwtje bij de verzorging van de duiven. Dit maakt de duivensport voor mij nog zo veel mooier."

Ludovicus behoort tot de Van Wanroy-fans: " Eind jaren 90 heb ik Jan Lijnders leren kennen. Hij was de schatbewaarder van het pure Van Wanroy bloed. Dat waren duiven volledig naar mijn goesting. Wij zijn elkaar blijven bezoeken en verschillende jaren zijn er enkele van deze zwarte Van Wanroy’s naar mijn kweekhok verhuisd. Op enkele duiven na stroomt er momenteel in al mijn vliegduiven voor minstens 50% Van Wanroy bloed."

In de winterperiode heeft Louis een kleine 200 duiven op het hok: 32 nestkoppels, een 50-tal vliegduiven, een 20-tal paters en wat duivinnen op overschot. Die paters vormen een verhaal apart. Het zijn doffertjes uit de zomer jongen en de late jongen. Ze worden in hun geboortejaar alleen maar opgeleerd. Het was Louis opgevallen dat hij daar vaak goede duiven uit haalde. En sinds heeft heeft hij dit concept in zijn strategie een vaste plaats gegeven.

Louis is geen winterkweker. " Alle duiven , zowel de nestduiven als de vliegduiven worden gekoppeld op 2 februari ( Lichtmis ). De vliegduiven brengen geen jongen groot maar worden na een 8-tal dagen broeden terug gescheiden. Eind maart – begin april worden de vliegers terug gekoppeld en mogen dan vuil broeden. Ze worden, als het weer het toelaat, op eieren ingevlogen. Na Perpignan mogen ze wel een jong groot brengen. Jaarlijks worden een 100-tal jonge duiven gekweekt voor eigen gebruik."

Verduisteren of bijlichten wordt er bij Van De Wouwer niet gedaan en lappen krijgt enkel in de seizoensopstart een plaatsje. "Als voorbereiding op het vliegseizoen worden zowel de vliegduiven als de jonge duiven een 4-tal keren gelapt voor ze naar Quievrain gaan. Eerst op enkele km, daarna een 6-tal km en dan nog 1x Kontich en 1 x Rumst of Weerde. Tijdens het seizoen wordt er niet meer gelapt."

Het vluchtseizoen is helemaal gericht op Fond en Grote Fond. "Als voorbereiding vliegen ze meestal 2x Quievrain – Noyon en minstens 1 halve fondvlucht. Daarna Bourges en Chateauroux en dan worden ze opgesplitst voor het zwaardere werk.

Volgens mij is het wel belangrijk dat ze voldoende rust krijgen tussen 2 grote fondvluchten."
Ook voor de voeding en de bijproducten heeft Ludovicus een duidelijk plan van aanpak: " Voor de nest- en jonge duiven meng ik altijd 3 à 4 zakken kweek, ( Mariman , Paloma, Beyers, VTB, Natural of Ceusters ). Over dit voer gaat 1x per week lookolie met wat biergist of Joost Mix van Belgavet.
Bij het voer voor de jonge duiven wordt er 20 % gerst toegevoegd. Bij aanvang van het vliegseizoen meng ik 3 soorten vlucht ( natural – Van Robays - Paloma - Versele ) en dit wordt het ganse vluchtseizoen gegeven.
Bij thuiskomst krijgen ze Gerry Plus en zijn er altijd elektrolyten of honing in het drinken. De laatste 2 dagen voor inkorving wordt er vetrijk eten voorgeschoteld. Als bijprodukten is het vrij simpel: grit – pikkoek – vitamineral en regelmatig een schepje uit de emmer allerlei."

Medisch hanteert Louis een heldere stelregel: niet meer dan nodig! "Op medisch vlak proberen we het zo simpel mogelijk te houden. Buiten de jaarlijkse verplichte inenting tegen paramixo worden alle vliegduiven geënt (met het borsteltje) tegen de pokken . Voor en na het speelseizoen wordt de veearts geraadpleegd en indien nodig ingegrepen. Is alles in orde dan krijgen de nest- en jonge duiven geen medicatie meer maar wel zeer regelmatig look, appelazijn ( Belgavet ) of javel 8% ( 1 ml /liter ) in het drinken en soms wordt er thee van Natural klaargemaakt. Jongen die niet goed opkomen of ziek worden, worden verwijderd. Bij een serieuze ziekte ben je natuurlijk verplicht om de dierenarts te raadplegen en het nodige te doen."

Louis staat in zijn hok niet om de haverklap met een scherp mes te zwaaien. "Een duif die geen prijs kan winnen wordt natuurlijk verwijderd", stelt Louis, "maar voor de rest heb ik heel veel geduld." En dat loont, want met de mooie resultaten en kampioenschappen die Louis al bij elkaar gevlogen heeft, zouden we een extra katern kunnen vullen. Over zijn twee provinciale overwinningen praat hij met fonkelende oogjes: Beziers 2004 en Pau 2011 met daaraan de ereprijs Johan vande Lanotte en het winnen van de Master Award Versele Laga Belgie Grote Fond 2008.

Maar ook in de One Loft Races presteren de Van De Wouwer-duiven erg sterk. In de Victoria Falls Race in Zimbabwe scoorde Louis twee maal de eerste Belgische duif, een prestatie die hij ook in de Million $ Race in Zuid Afrika twee maal evenaarde.

We wensen Louis en zijn echtgenote ook voor 2019 alle succes toe!


Wim

Foto: Louis en Martha verzorgen samen de duiven, en genieten ook samen van de thuiskomst op de vluchten.
Terug naar boven
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum