Coelduivenhokje
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Ga naar beneden
avatar
Admin
Admin
Aantal berichten : 50
Registratiedatum : 31-07-19
https://coelduivenhokje.actieforum.com

Luc Van Den Bergh 29 april 2019 Empty Luc Van Den Bergh 29 april 2019

wo aug 14, 2019 12:03 pm
Luc Van Den Bergh is klaar voor Melun!

Het eerste weekend van mei, betekent ook het startweekend voor het halve fond seizoen. Ten noorden van de provincie Antwerpen wil dat zeggen dat het Grensverbond weer een mooi samenspel organiseert. Eén van de bezielers van dit verbond is Luc Van Den Berg, ook drijvende kracht bij de Kalmthoutse duivenvereniging. Het ideale moment dus voor een babbel.

" Ik ben voor het eerst in contact gekomen met de duivensport door mijn vader en broer Guy in 1972. Wij zijn toen begonnen met zomer jonge van Sooi Costermans Wildert en Karel Meeusen Kalmthout. Onze eerste vlucht was de dag dat de Tour de France door Kalmthout reed in juli 1973. Op de eerste vlucht hadden we al een prijs, maar we moesten wachten voor de volgende prijs tot in september. Met vallen en opstaan hebben we ons de duivenliefhebberij eigen gemaakt.

Bij mijn huwelijk in 1981 heb ik de duiven overgedragen aan mijn broer. Maar ik ben toch nog met een voet in de duivensport gebleven als uitmaker van de Kalmthoutse Vereniging en dit tot 1988. Toen ben ik terug begonnen met de duiven op huidige locatie.", vertelt Luc.


Aan accommodatie is er geen gebrek. In het kweekhok is er plaats voor dertig koppels. Het hok kan bovendien in vier compartimenten gesplitst worden, wat erg makkelijk is bij het omkoppelen. Voor de vliegploeg zijn er 16 bakken voor de doffers en 20 plaatsen voor de duivinnen, die kunnen opgesloten worden. Luc kan ook 120 jongen huisvesten, gespreid over vier compartimenten.
Dat is nodig want Luc speelt houdt drie ronden uit zijn kweekploeg. "Veel kweken, veel spelen en zwaar selecteren", daar is het systeem van Luc op gebaseerd. Hij heeft volgende "soorten" op zijn hok zitten: Ad Schaerlaeckens – Willy Van Malderen ( Melsbroek ) – Nouws Marinus en Joris – Gert Jan Beute – Baertsoen M & L – Stefaan Lambrechts – Eddy Janssens.
De kwekers worden rond Kerstmis gekoppeld, de vliegploeg een maand later.

Luc gebruikt de techniek van het bijlichten bij zijn jonge duiven. Hij start daarmee op 10 juli en laat de lampen branden van 5u30 tot 23u. "Dat geeft echt een opmerkelijk verschil", vertelt Luc, "vooral als er eens een duifje een paar weken wegblijft, merk je het verschil".

Oude en jaarse worden een 5 tal keer opgeleerd vanaf 5 tot 25 km. Jonge duiven worden voorzichtig opgeleerd en meerdere malen op dezelfde plaats tot ze vlot naar huis komen. Di gaat van 1 tot 25 km en dit kan gebeuren in 10 a 15 keer. Eerst gaat alles samen los, nadien in kleinere groepen, om te eindigen met 2 a 3 duiven. Volgens Luc moeten de jongen op jonge leeftijd opgeleerd worden om de verliezen te beperken. Maar het is wel belangrijk dat ze thuis wel wegtrekken. Met jonge duiven wordt soms nog tussen de wedstrijden gereden.

Luc gebruikt volgende voeding en bijproducten: voor de kweek overwegend voeding van Vanrobaeys n° 20, vliegers Versele Gerry Plus en Champion. De jonge krijgen kweek n° 20 soms tot en met het opleren en nadien jonge duiven eten n°37 Junior Vlucht Exclusief. In de ruiperiode geeft hij Versele ruimengeling. Bijproducten: Super Grit Mix van Vanrobaeys, Oregano BVP 10% van Belgavet en LTW van Gert – Jan Beute.


De kweekduiven krijgen 3 jaar om te laten zien wat ze waard zijn. Indien ze geen bruikbaar materiaal geven, gaan ze eruit. Kweekduiven worden elk jaar anders gekoppeld met de bedoeling de beste kwekers te vinden. Soms gaat een volledige lijn er gewoon uit.

Luc heeft een eigen puntenadministratie uitgewerkt. Elke duif krijgt 1 punt per prijs en 2 punten voor prijs per 10. Hiervan wordt wekelijks een overzicht gemaakt. Dat geeft Luc een duidelijk beeld van zowel de duif zelf, als van de ouders. Zo kan hij de lat ieder jaar wat hoger leggen.

Die aanpak staat borg voor mooie resultaten. Een greep uit de belangrijkste resultaten: Plaatselijk Kalmthoutse Vereniging van 2010 t/m 2017 Koning Halve Fond. Dit jaar opvolger. In Grensverbond 3e Kampioen Jaarse in 2018. Enkele mooie uitslagen : 1/07 Quievrain jonge 1058 duiven : 4 – 5 – 39 – 44 …. 9/14 + vermelding Gouden Duif Juni Snelheid. 5/5 Ecoun jaarse 621 duiven 17 prijzen / 22. 12/5 Melun jaarse 1280 duiven: 19 – 27 – 29 – 33 … 15 prijzen / 22. 2/6 Chevrainvilliers jaarse 555 duiven : 12 – 13 – 16 – 46 .. 10/16. Enkele goede duiven 582/17: 10 prijzen op 11 vluchten jaarse Grensverbond met 8/662 en 7/491 6 prijzen per 10. In zone west 2 – 5 – 6 – 10 – 10 – 21 – 33 7 maal prijs per 10 en 10 prijzen op 11. Halve zussen en broer langs moeders kant behaalde 4/1058 – 21/1000 – 15/172 – 4 /1456 – 1/1264 – 12/1119 – 71/879. Halve broer langs vaders zijde 576/17: 10 prijzen /11 met 1 – 5 – 10 – 23 – 32 5 prijzen per 10. Nieuwe aanwinst Stefaan Lambrechts 903/18: 18/1000 – 9/1045 – 5/1058 – 76/1212.

Wim


Terug naar boven
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum