Coelduivenhokje
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Ga naar beneden
avatar
Admin
Admin
Aantal berichten : 50
Registratiedatum : 31-07-19
https://coelduivenhokje.actieforum.com

Etienne Konings 18 december 2017 Empty Etienne Konings 18 december 2017

wo aug 14, 2019 12:19 pm
Koning Konings, van 100 km tot 350 km

Etienne Konings woont in Wildert, een deelgemeente van Essen.

“Ik ben heel honkvast”, start Etienne het gesprek, “ik heb heel mijn leven in deze buurt gewoond. Als kind woonde ik even verderop in een kleine boerderij. Mijn vader speelde met de duiven, maar had niet veel tijd. Hij speelde ook nooit echt top. Maar hij gaf me wel de bekende duivenmicrobe mee.”

Met de duiven van vader startte Etienne in 1973 voor eigen rekening.

Pas in 2006 ging hij voor het eerst echt versterking halen bij Luc Geerinckx. Hij kocht er een ronde eieren van de vliegers in het najaar. “Dat is een tip die ik graag wil meegeven”, vertelt Etienne, “op het einde van het seizoen kan je voor een schappelijke prijs aan de beste duiven geraken. In het begin van het seizoen heeft iedereen die goede duiven zelf nodig.”

Twee jaar later bevoorraadde hij zich bij collega Benny Steverlinck en in het najaar van 2015 zocht hij een nieuwe impuls bij Herman Bevers en bij Verrijckt-Meeusen.

“Ik heb enkele jaren fond gespeeld, en dat ging ook prima”, vervolgt Etienne. Trots laat hij zijn beker van 2014 zien: 1e kampioen Fond Jaarlingen Kempische Fondclub. “Ik deed dat graag, maar ik zag op tegen de verplaatsingen naar het inkorflokaal. Het wordt bovendien erg druk als je én de snelheidsvluchten én de fondvluchten wil spelen.”

Etienne heeft zich intussen opnieuw helemaal gefocust op de vluchten Quiévrain en Noyon bij het NAV en op de kleine halve fond bij het Grensverbond. “Het zijn twee mooie samenspelen, met veel duiven. Je hebt er dus nog een stevige competitie.”, stelt Etienne.

Etienne Konings speelt in totlaal met 40 weduwnaars. Hij speelt het klassiek weduwschap, alleen met doffers. De duivinnen worden altijd getoond. De jonge duiven worden op de schuifdeur gespeeld. Er wordt verduisterd van 15 maart tot 10 juni, van 17u tot 8u.Het laatste weekend van augustus eindigt voor Etienne het speelseizoen. De jongen die hun carrière mogen verderzetten, verhuizen dan al naar het grote hok. En voor het gezin Konings is het dan tijd voor wat vakantie.

Uit 15 kweekkoppels worden drie ronden jongen gehaald. En die jongen krijgen tien vluchten de kans om zich te bewijzen. Wie 4 keer per tiental vliegt, overleeft de selectieronde.

De medische begeleiding ligt in handen van dierenarts Raf Herbots en de dagelijkse voeding wordt op vrijdag aangevuld met Belgasol. Bij thuiskomst krijgen de duiven veel druivensuiker, opgelost in het water.

Dat het hele plaatje klopt, bewijzen zijn topplaatsen in de kampioenschappen. “Ik wil tekenen om in 2018 opnieuw zo een seizoen te mogen beleven”, besluit Etienne, “met dan zo af en toe eens een kettinguitslag zoals Dirk Mariën uit Kapellen, als kers op de taart”, voegt hij er fijntjes aan toe.


Wim

Kampioenschappen 2017 van Etienne Konings
In het Noord Antwerps Verbond
2e Koning Quiévrain
4e Superprestige Quiévrain
1e Koning Noyon
2e Asduif Oude Noyon
1e en 2e Asduif Jaarlingen Noyon
4e superprestige Noyon
In het Grensverbond zone West
1e Oude 1e getekende
1e Oude 1e en 2e getekende
2e Oude 1e, 2e, 3e getekende
4e Oude 1e, 2e, 3e, 4e getekende
2e Algemeen Kampioen Oude
2e Jaarse 1e getekende
3e Jaarse 1e, 2e getetekende
4e Jaarse 1e, 2e, 3e getetekende
3e Algemeen kampioen Jaarse

Terug naar boven
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum