Coelduivenhokje
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Ga naar beneden
avatar
Admin
Admin
Aantal berichten : 50
Registratiedatum : 31-07-19
https://coelduivenhokje.actieforum.com

Thibault Seiffert 27 november 2017 Empty Thibault Seiffert 27 november 2017

wo aug 14, 2019 10:49 am
Thibault Seiffert nadert de top

Hoewel Thibault Seiffert uit Kapellen tot een familie behoort die grote bekendheid geniet in de duivensportwereld – via hun firma Belgavet Seiffert Bvba – heeft hij toch op een heel persoonlijke wijze zijn eigen plek in de duivenwereld veroverd.

“Vader Christaan Seiffert had duiven en speelde grote fond, maar ik vond het als kind eigenlijk vervelend om zo lang te moeten wachten op de duiven. Tot vader me meenam naar een eenhoksrace in Duitsland. Daar moesten 800 duiven op hetzelfde hok toekomen en we behaalden er een tweede plaats. Dat ontstak in mij het vuur. Ik vertelde er met veel enthousiasme over aan onze buurman, die me meteen adviseerde om het tuinhuis om te bouwen tot duivenhok.

Ik kreeg 8 jonge duiven en tegen dat het seizoen 1998 begon had ik er nog 5 over. Ik trok goed mijn plan op de vitessevluchten, en iedereen raadde me aan om met die duifjes op vitesse te blijven. Maar ik wou ermee naar Bourges en speelde nadien ook nog Argenton. Ik eindigde twee keer buiten de prijzen, maar ik had toch de smaak te pakken.”

Het jaar daarop kwam het eerste echte duivenhok. Vader kocht een ronde Soontjensduiven via via, er kwamen enkele duiven van Guy Van der Auwera en nog wat vitesseduiven van diverse spelers uit de regio. Van die ongeveer 60 duiven, waren er 5 die de halve fond aan konden. En uit die vijf is de basis gekomen voor zijn huidige stam duiven voor 500/600 km.

Thibault koos één stamdoffer uit en liet die kweken met vier verschillende duivinnen. Zo bouwde hij aan een mooi inteeltstammetje voor de grote halve fond.
Op dezelfde manier is hij te werk gegaan voor zijn grote-fond-stammetje, ook daar één stamdoffer met vier duivinnen. Hier is de stamvader een Aarden-doffer uit het oude ras van vader. Intussen zijn er ook duiven van Joost De Smeyter, Hugo Batenbrug, Jos Thoné en Jos Mees op het hok.

Koppelingen nonkel/nicht en tante/neef genieten zijn voorkeur. Het is Thibault zijn grote droom om die twee stammetjes te kunnen laten samensmelten tot één type duif die van de grote halve fond tot de zware fond kop kan vliegen.

Voor de grote fond (vanaf 850 km) start Thibault het seizoen met 8 nestkoppels. Ieder koppel wordt om de vier weken gespeeld, op tien à twaalf dagen broeden. De voorbereiding op het seizoen verloopt via Quiévrain, Noyon en Chevrainvilliers. Verder werden ze als volgt ingezet: Limoges-Cahors-Libourne; Limoges-Agen-Narbonne en de jaarlingen Brive-Limoges-Aurillac.

Voor de 700-km-vluchten speelt Thibault klassiek weduwschap. Die duiven worden om de drie weken ingezet op hun afstand.
Met zijn aanpak weet Thibault ieder jaar een stapje hoger op de ladder te zetten. In 2017 lukte hij 75% prijs op de grote fondvluchten, met 35% per tiental. (uitslagen zie kader). Met dergelijke cijfers beland je uiteraard ook hoog in de kampioenschappen en bij de asduiven. Thibault is terecht bijzonder trots op zijn 5e provinciale asduif bij de grote fond oude die tot “Melissa” werd gedoopt.

Het benieuwde ons natuurlijk ook hoe iemand uit de Belgavetfamilie zijn duiven verzorgt.
“Ik gebruik de Plus I.C.-mengelingen van Versele-Laga en daarnaast gebruik ik natuurlijk ook wel wat uit het aanbod van Belgavet. Zo geef ik drie keer week Joostmix (Garlic, Vegetural, Tzurex, Cerbival, Eureka plus) heel het jaar door. Dat doe ik via de granen met Vlierbessensap of Twister Olie. Naar de vluchten toe, vul ik dit aan met Creëtine en Redbeet.

Maar vooral de recuperatie is heel belangrijk. Bij thuiskomst krijgen ze Energy Drink en Broncho. Ze krijgen van Total Recovery 1 pil in de bek (indien het een zware vlucht is, zelfs twee dagen na mekaar). Op het eten gaat Inovator en Biceptorax, gemengd met Proponey Royal. In het water gaat afwisselend Pomalail, Vivitaline en Sitrici. De bijproducten worden altijd drie à vier dagen na mekaar toegediend, de volgende drie à vier dagen krijgen ze dan zuiver granen en zuiver water.”

De jongen krijgen elke dag Pomalai in het water en op het eten komt er Pro-Biolec en Vlierbessensap. Thibault is dit jaar gestart met 90 jonge duiven. Zonder te lappen, heeft hij ze onmiddellijk ingekorfd voor Quiévrain en na Bourges had hij er nog 65 over.

“Door het oordeelkundig gebruik van bijproducten, vermijd ik dat ik veel medicatie moet gebruiken”, besluit Thibault. “Pas als ze jaarling zijn, krijgen ze in juni hun eerste trichokuur, en dan nog maar alleen als mijn dierenarts dat nodig acht.”
Het is duidelijk dat Thibault Seiffert heel planmatig tewerk gaat. In 2017 kon hij daardoor opnieuw een stapje hoger klimmen op de ladder. Maar daar zal het niet bij blijven. Thibault bouwt onverstoorbaar verder. We wensen hem daarbij alle succes!
Wim

Foto: Thibault met zijn echtgenote Ann en de dochters Lénonie en Olivia
Uitslagen en Kampioenschappen 2017

Uitslagen Fond:

Valence Oude: 1/2 prijs 50%
Kempische Fondclub: 3 / 140 d
Provinciaal: 17 / 765 d
Zonaal: 33 / 1761 d
Nationaal: 80 / 6843 d

Montelimar Jaarlingen: 2/4 prijs 50%
Kempische Fondclub: 8 - 14 / 89 d
Provinciaal: 22 - 42 / 301 d
Inter-Prov: 92 - 260 / 1605 d

Libourne Oude: 2/2 prijs 100%
Kempische Fondclub: 6 - 15 / 82 d
Provinciaal: 23 - 66 / 351 d
Zonaal: 49 - 233 / 1114 d
Nationaal: 160 - 900 / 3927 d

Libourne Jaarlingen: 1/2 prijs 50%
Kempische Fondclub: 5 / 91 d
Provinciaal: 32 / 426 d
Zonaal: 71 / 997 d
Nationaal: 396 / 3950 d

Aurillac Jaarlingen: 2/2 prijs 100%
Kempische Fondclub: 3 - 4 / 82 d
Provinciaal: 19 - 39 / 457 d
Inter-Prov: 61 - 111 / 1798 d

UItslagen Grote-Fond:

Agen Oude: 3/3 prijs 100%
Kempische Fondclub: 4 - 17 - 35 / 141 d
Provinciaal: 23 - 78 - 131 / 573 d
Nationaal: 152 - 700 - 1037 / 4405 d
Internationaal: 232 - 1132 - 2496 / 12007 d
Internationaal Duivinnen: 50 - 743 / 4269 d 2/2 prijs

Barcelona Oude: 1/1 prijs 100%
Kempische Fondclub: 45 / 229 d
Provinciaal: 174 / 932 d
Nationaal: 1569 / 7874 d
Internationaal: 3997 / 17026 d
Internationaal Duivinnen: 1267 / 5336 d

Narbonne Oude: 3/4 prijs 75%
Kempische Fondclub: 5 - 7 - 29 / 90 d
Provinciaal: 13 - 19 - 129 / 405 d
Nationaal: 173 - 262 / 4272 d 2/4 prijs
Internationaal: 320 - 501 / 10421 d 2/4 prijs
Internationaal Duivinnen: 107 - 165 / 5089 d 2/3 prijs
4de Koningschap Kempische Fondclub +/- 180 leden, 2016 3de
1 ste asduif Grote Fond Stabroek
1 ste Trofee Belgische Verstandhouding Stabroek, 2 de jaar op rij
3 de asduif Grote fond Oude KFC
5 de provinciale asduif Grote Fond Oude Antwerpen

avatar
Admin
Admin
Aantal berichten : 50
Registratiedatum : 31-07-19
https://coelduivenhokje.actieforum.com

Thibault Seiffert 27 november 2017 Empty Thibault Seiffert 2 juli 2018

wo aug 14, 2019 11:21 am
Het weekend van Thibault Seiffert

Thibault Seiffert uit Kapellen zal afgelopen weekend niet snel vergeten. Hij had duiven mee op Agen, op Gueret en op Montelimar. En telkens pakt hij in de top van de uitslag. De aankomsten waren zo goed als live te volgen op Facebook. En zelfs de euforie werd er volop gedeeld (zie foto’s). Duivensport in een modern jasje!
Agen

Het begon met Agen waar twee jaarlingen samen op de plank vielen, goed voor ongeveer de 22e en 23e provinciaal tegen 507 duiven. De eerste jaarling is een halfbroer van Vilvaldi. En die duif zorgde voor een 53e plaats tegen 532 provinciegenoten. Vivaldi scoort daarmee op Agen 4/4!
Gueret

Op Gueret werd de eerste tegen 142 jaarlingen in de Kempische Fondclub geklokt en de derde tegen 100 oude. De jaarling werd ingekorfd op “einde broeden” en maakte bij thuiskomst de geboorte van de kleine spruit mee.

Montélimar
Op Montélimar werd het de tweede en de zevende tegen 52 jaarlingen in de Kempische Fondclub (7e en 9e provinciaal tegen 278 duiven). De eerste duif van Montelimar is een zoon van Vivaldi, die op Agen schitterde.

Thibault speelt alles op nest, liefst op 10 à 14 dagen broeden. Dat hij zijn successen in belangrijke mate toeschrijft aan een degelijke verzorging met Belgavet-producten, zal niemand verwonderen. Wie durft het nut daarvan na dit weekend trouwens nog in twijfel trekken?

Wim
Terug naar boven
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum